Svenska Golfförbundet forbereder et salg av sin medievirksomhet med magasinet Svensk Golf i spissen, forteller Golf.se.
— En ekstern produsent har større mulighet til lønnsom virksomhet, uttaler generalsekretær Gunnar Håkansson til nettstedet.
Svensk Golf fyller 70 år i 2016. Det har vært eiet av det svenske golfforbundet siden 1964, og har siden den gang vært offisielt medlemsblad for Golf-Sverige.
For dyrt å produsere
I følge Håkansson er grunnen til at forbundet ønsker å selge at det blir stadig dyrere for SGF å produsere forbundets medier.
Så vel mediehverdagen som annonsemarkedet blir stadig tøffere, og økonomien lider til tross for at forbundet har lykkes bra i forhandlinger om trykk, papir og distribusjon.
Det er en forutsetning at en ny eier fortsetter Svensk Golf som medlemsblad, og at redaksjonen på sju personer også tilbys jobb i nye Svensk Golf.
Det danske golfforbundet solgte sitt medlemsblad til et frittstående forlag for noen år siden, men har nå tatt det tilbake i eget mediehus; DGU Erhverv AS.
Det samme har altså Norges Golfforbund gjort ved etableringen av Norsk Golf AS fra 1. januar 2014. I disse dager er ny redaktør på plass, og ny nettside lanseres.