Atle Øi (51) er tidligere markedssjef i NGF, har utgitt diktsamlingen «Fredager på Face» og skriver kommentarer på Golferen.no.
NGF lanserer nå sin plan for hvordan de skal få 13.500 flere kvinner inn i golfen innen 2022. Oppstart er 1. januar 2016. Mens tiltakene er basert på en undersøkelse gjort på tampen av 2011, mer enn fire år før oppstart av kampanjen.
Stat og kommune får ofte kjeft for tregt byråkrati, men alt er relativt. Fire år etter medlemsundersøkelsen har altså NGF planen klar. Men i den samme perioden har kvinneandelen fortsatt å synke til nytt lavmål.
Solheim Cup skal tydeligvis også bidra til denne satsingen. Det er lite trolig at luftslott-søknaden vil få nødvendig støtte fra stat og kommune, men om det mot formodning skulle løse seg, så er turneringen neppe det som skal til for å få kvinner inn i golfen.
Heller ikke noe fra 2011-undersøkelsen peker i retning av at det er store mesterskap som skal til for å få kvinner til å spille golf.
Fortjener ros for å gjøre noe
NGF skal ha ros for at de omsider gjør noe. Det er aldri for sent, og så videre. Men det er synd forbundet har kastet bort så mye tid. Spørsmålet er om tiltakene står i forhold til målene.
Jeg leser ingenting om kraftig markedsføring i planen. Derimot om tilrettelagt bane, treningsopplegg og kvinnevennlig miljø, ting som ikke oppleves av brukerne (les: de nye, kvinnelige medlemmene) før de allerede er på banen.
Mitt inntrykk er at tiltakene i planen er mer rettet mot å beholde de kvinnene golfen allerede har. Det er selvsagt nødvendig. For det er like viktig, kanskje viktigere, å beholde et medlem vi allerede har, som det er å rekruttere et nytt.
Egentlig er det merkelig at NGF ikke ser at veien til å få flere kvinner på banen går gjennom å gjøre golf familievennlig.
Med barn på banen, kommer kvinnene med. Og da kan også far plukke frem golfsettet sitt fra garasjen, og ta opp en aktivitet han likte før han ble fanget av tidsklemma.
Jeg vet at svært mange klubber er vel kjent med dette faktum og mange klubber gjør også mye med det (les nylig reportasje fra Bærum golfklubb).
Nasjonale markedskampanjer og holdningsendring styres imidlertid best fra sentralt hold.
Klubbene kan ikke hver for seg påta seg en slik jobb. NGF må betale for såkornet, og så overlate til klubbene å høste …
Vil planen til NGF gi flere kvinnelige golfere? Bruk kommentarfeltet under eller si din mening på Golferens Facebook-side.