Det er sju år siden TaylorMade, som de første, lanserte en driver med utskiftbare vekter (MWT): r7 quad.
R7-driveren ga golfere muligheten til å endre ballbanen ved å plassere forskjellige vektskruer på driveren.
I 2009 kom så R9-driveren, med såkalt Flight Control Technology (FCT), som gjordet det mulig å endre slagflatens posisjon.
Mens fjorårets drivernyhet fikk navnet R9 SuperTri, som kombinerte begge teknologiene i et 460 kubicentimeter stort hode.
Når R11 kommer på banen i februar, så har den ytterligere én justeringsmulighet: Sålens posisjon, som TaylorMade har gitt navnet Adjustable Sole Plate Technology (ASP).
Når køllehodets løftevinkel (loft) endres ved hjelp av FCT, vil også slagflatens posisjon endres: Øk løftvinkelen, og slagflaten lukkes, reduser løftevinkelen, og slagflaten åpnnes.
ASP løser dette problemet ved at slagflatens posisjon kan justeres to grader hver vei uavhengig av justering av løftevinkelen.
Dermed kan du gi køllehodet tre forskjellige løftevinkler uten å lukke eller åpne slagflaten.
Alt i alt gir kombinasjonen ASP, FCT og MWT golferen 48 juseringsmuligheter, som burde være tilstrekkelig for de fleste.
Som alltid er den nye driveren utviklet i samarbeid med spillere på touren, og tilbakemeldingene har vært så gode at TaylorMade regner med å bli nummer én-driver innen kort tid både på PGA- og europatouren.
R11 har et 116 centimeter (47,75 tommer) langt Fujikura Blur 60-gramskaft som standard, og kommer i 9 grader og 10,5 grader både venstre og høyre.
I tillegg kommer en egen tourversjon, R11 TP, som tilbyr 18 forskjellige skafttyper.
Pris: R11 kr 3495 / R11 TP kr 4295
Se også: TaylorMade hjemmeside