FRITTSTÅENDE GOLFDISTRIBUTØRER
Chrisco Sport AS
Omsetning: 31,3 millioner kroner (2013), resultat før skatt 1,9 millioner kroner
Produkter golf: Olyo, Tommy Armour, Adams, Bridgestone, Bushnell, Voice Caddy, Sky Caddie. Sun Mountain, Big Max, PowaKaddy, HillBilly, Hirzl, Yes!, Cross, Daily, Harrison, Lignum Tee, Ecco (agent), Ralph Lauren (agent)
Non-golf: Arena (badetøy), Skins (kompresjonstøy)
SMD Holding AS
Omsetning: 23,2 millioner kroner (2012), resultat før skatt 0,8 millioner kroner
Produkter golf: Mizuno (fra 2015), Sunderland, Lyle & Scott, Nikon (agent)
Non-golf: Lyle & Scott
Custom Golf AS
Omsetning: 5,2 millioner kroner (2012), resultat før skatt -0,6 millioner kroner
Distribusjon golf: Clicgear, Bettinardi
Annet : Køllemakerverksted, golfshop og simulatorsenter i Frysjaveien 35C, Oslo
FOTNOTER
Golferen.no har ikke lyktes å komme i kontakt med TWT Sport AS, som blant annet distribuerer Cleveland i Norge.
Merker som Ping, TaylorMade, Callaway, Titleist, Cobra, Wilson og Nike m. fl. distribueres av norske datterselskaper av de utenlandske produsentene.
På 90-tallet gikk 100 prosent av alt som ble levert av golfutstyr i Norge gjennom frittstående distributører. 20 år senere har de største merkene overtatt distribusjonen selv, og har ansatt egne salgskorps til å betjene det norske markedet.
Men det finnes fortsatt noen distributører som er selvstendige, norske selskaper. De kjøper inn til lager, tar i mot order, pakker og sender varene, og fakturerer kundene.
Det er imidlertid stadig vanskeligere for golfdistributørene å overleve bare med golfutstyr på lagerlisten. Vi har snakket med tre av dem, som alle sier: Vi kan ikke leve av golfutstyr alene!
Golf ned fra 70 til 30 prosent av omsetningen
— I 2003 stod golf for 23 millioner kroner av omsetningen. I år vil det utgjøre 13-14 millioner, sier Ole Chr. Selbekk, daglig leder i Norges største golfdistributør, Chrisco Sport.
— Nå er vi blitt avhengig av flere ben å stå på. Det nytter ikke bare å ha golf i sortimentet. Men samtidig har nettopp det faktumet også vært en velsignelse for driften.
— Vi har klart å opparbeide merkevarer innen andre idretter, som gjør at vi nå er midt i sesong nesten uansett tid på året. Det har gjort underverker for likviditeten i måneder som mars og april, sier Selbekk.
Gammel traver tilbake
Morten Erichsen i SMD, selskapet som brakte noen av golfens sterkeste merkevarer til Norge, som Titleist, FootJoy og Cobra, er enig med sin kollega i Chrisco.
— Jeg er helt enig med Ole (Selbekk). Ikke minst når det gjelder det med å ha sesong hele året. Før, da vi nesten utelukkende drev med golf, var perioden fra mars, da vi leverte varene, til kundene betalte i mai eller juni, svært anstrengende for likviditeten.
— Som distributør er det umulig å leve av golf alene uten å ha de aller største merkene. For selv om det var tungt likviditetsmessig, klarte vi det likevel fordi vi hadde sterkeste merkevarene i bransjen. Som Titleist og Cobra, forteller Erichsen.
Blir Mizuno-distributør
For to år siden solgte Erichsen og SMD de største golfdistribusjonsavtalene tilbake til Acushnet-selskapet, som eier Titleist, FootJoy og Scotty Cameron. Og det har ikke Erichsen angret på. Men han har savnet golfbransjen.
— Jeg har nesten følt meg som en gammel sirkushest, som har savnet lukten av sagmugg. Så da Mizuno tilbød SMD å bli norsk distributør, ble lysten til å komme tilbake for sterk, sier han.
— Etter Acushnet har jeg bare beholdt noen mindre merker innen golf fordi jeg har hatt annet å drive med (Lyle & Scott, red.anm).
— Det har gitt oss en base som gjør at vi tør å satse igjen når det er snakk om et så innarbeidet og anerkjent merke som Mizuno. For å starte opp med, og etablere, et nytt merke fra scratch i Norge, anser jeg som en umulig oppgave, fortsetter Erichsen.
Bader seg til suksess
Tilbake til Chrisco. Der utgjør badetøymerket Arena den største delen av de drøye 30 millioner i årlig omsetning. Merket står særlig sterkt blant dem som er ivrige brukere av offentlige svømmeanlegg fordi stoffene som brukes ikke ødelegges av klor.
— Jeg har lært at man aldri kan inngå noe kjærlighetsforhold til et varemerke, filosoferer Selbekk, som takket være Arena nærmest bader seg til suksess.
— Man må være realist, og drive etter forretningsmessige prinsipper. Og det har vi vært flinke til, sier 45-åringen, som har jobbet i golfbransjen siden han kom hjem fra collegestipend som golfspiller i USA tidlig på 1990-tallet.
Flere golfbein
Mens Chrisco og SMD overlever fordi de har sterke merkevarer innen andre deler av sports- og detaljhandelen, har Custom Golf valgt en litt annen vei.
Daglig leder Andreas Lind forteller at det var naturlig for dem å satse på golfdistribusjon som tillegg til virksomheten som simulatorsenter, køllemakerverksted og golfshop.
— Jeg er enig med Selbekk i at man ikke kan leve bare av å være golfdistributør. For oss ble det et Ja takk, begge deler, der distribusjon av golfmerker ble et tillegg til kjernevirksomheten med golfsenteret og køllemakerverkstedet.
Optimismen tilbake
Alle de tre distributørene Golferen.no snakker uttrykker gledelig overraskelse over hvordan 2014-sesongen har utviklet seg så langt.
— For oss har det vært All-time-high i sommer. Og jeg tror det henger sammen med vår ekstreme fokus på tilpasning av utstyr, som er det heteste i bransjen for øyeblikket, mener Andreas Lind i Custom Golf.
— Selv om golf utgjør ti millioner mindre for oss nå enn i 2003, er det likevel opp én million i forhold til i fjor. Og allerede før vi har startet innsalget for 2015, har vi fått utrolig mange forhåndsordrer fra proene, sier Ole Chr. Selbekk i Chrisco.
Hos SMD har de ikke gått ut med at de skal distribuere Mizuno, og selskapet har ikke en gang fått inn vareprøver for neste sesong.
— Likevel går jungeltelegrafen, og vi mottar mengder av telefoner og eposter fra proshoper som vil legge inn bestilling for 2015, avslutter Morten Erichsen i SMD.