Golf er en enorm del av Sør-Koreas kultur og økonomi, og hovedstaden Seoul er et tydelig eksempel med utallige golfsimulatorer og driving ranges, melder Golf.com. Golfens prominens kan blant annet ses gjennom landets 49 LPGA Tour vinnere, eller de tallrike sørkoreanske bedrifter som investerer tungt i sporten. Blant disse finner man kjente merker som TaylorMade og Titleist som eies av sørkoreanske bedrifter. Sør-Korea er det tredje største golfmarkedet i verden, etter USA og Japan.
Til tross for at det bor 51 millioner mennesker i Sør-Korea, spiller en av ti innbyggere golf. Modaliteten for spilling varierer dog stort. Med innadvendte årsgebyrer på over en million dollar ved de fleste private golfklubber, velger mange golfere alternativer som å skyte baller inn i nett og skjermer. En populær trend i Seoul er for eksempel golfsimulatorer, dens popularitet er kanskje mest åpenlys i hovedstaden.
Skytebanegolf har vokst parallelt med regulær golf. På simulatorer er det enklere å komme i gang med lavere kostnader, som ofte er halvparten av tradisjonelle greenavgifter, og en mildere læringskurve. Ferdighetene er imidlertid overførbare. I juli vant GTour golfer Hong-taek Kim en green-grass seier på den koreanske PGA-touren.
Oppdagelsen av slike ikke-tradisjonelle golfsteder bringer golfen nær til et yngre publikum. Blant de mest imponerende konseptene for ungdom er ShowGolf, som ligner på Topgolf med en gatepunktvri. Golf har historisk sett vært en sport for de rike i Korea. Joseph Cho, grunnlegger og administrerende direktør i ShowGolf, ønsker å gjøre golfen mer tilgjengelig for alle. ShowGolf har fem beliggenheter og er både for barn og kjæledyr. Med sine fem beliggenheter har han i dag blitt en industriinsider.
Kilde: Golf.com
Les hele saken på: Read More