Foruten sine enestående golfbaner tilbyr HimmerLand en rekke spennende aktiviteter for store og små, som for eksempel bading, minigolf, lekeplass, crocket, fotballbane, sportspub, bowling, dart, bordtennis, badminton, padeltennis og kano. Og alt er helt nytt og topp moderne!

HimmerLand er helt ypperlig både med og uten golf

For mange barnefamilier er Legoland noe av det første man tenker på når man planlegger Danmarksferien. Men som vår familie har erfart, er det ofte den aktive ferien full av muligheter for sport og spill som aller mest skaper den gode familiehyggen. Resorten HimmerLand, som jeg egentlig først og fremst tenker på som et golfparadis, var derfor ikke vanskelig å selge inn for kone og barn som et virkelig familievennlig ferieparadis.

For selv om halvparten av familien på fire ikke spiller golf, var alle veldig gira på HimmerLand da vi leste om hva stedet hadde å by på. Foruten sine enestående golfbaner, tilbyr nemlig HimmerLand en rekke morsomme aktiviteter for store og små.

Endelig klart etter flere år med byggevirksomhet

HimmerLand har i en årrekke vært et yndet mål for golfere fra Norge. Men for de som ikke har vært der på noen år, er det nylig blitt utallige nye grunner til å komme tilbake. Etter flere år med omfattende byggevirksomhet og oppgraderinger har HimmerLand nå virkelig befestet sin posisjon som Danmarks fremste destinasjonen for de som elsker golf, aktiviteter, natur og komfort.

Vi tok turen til HimmerLand en sommerhelg 2024

Å komme seg til Danmark er egentlig ganske enkelt. Vi kjørte avsted fra Asker etter arbeidstid, med bilen fullpakket av golfutstyr, bagasje, og masse annet moro som fotball, tennisracketer og badminton-sett. Etter en kort fergetur fra Larvik ankom vi HimmerLand samme kveld.

Magisk ankomst

Gjennom bølgende åser og frodige skoger kjørte vi lenge uten å se et eneste hus eller møte en eneste bil før vi omsider ankom et imponerende og forseggjort moderne hotell, elegant opplyst i kveldsmørket. Hotellet tok oss imot med en magisk og fredfull atmosfære. Etter litt knot med å finne ut hvordan mobilapp-nøkkelkortet fungerte, var det svært stas for hele reisefølget da vi endelig fikk åpnet døra til det elegante hotellrommet med store vinduer og balkong med utsikt ut mot finalhullene på både New Course og Old Course. Den innbydende utsikten skulle vise seg å nøre opp under en konstant kribling etter å komme seg ut å jakte fugler på det frodige golfgresset.

Tid for golf på Old Course

Første morgenen var det endelig klart for golf. Imens gutta dro på Old Course, skulle jentene sjekke ut noen av de mange spennende aktivitetene hotellet hadde å by på.

Av de to banene er Old Course kortest og lettest å gå. Det er en slags parkbane der den ligger godt etablert i den landlige naturen, omgitt av vann og en stor variasjon av busker, trær og blomsterenger. Slår man skjevt kan det bli vanskelig å finne ballen her. Heldigvis for oss hadde vi begge en god dag med driveren.

Men, med de gode drivene friskt i minne, ankom vi siste hull med kanskje litt for mye selvtillit. Hullet, med sin layout, “ropte til oss” at vi skulle legge oss opp foran vannet. Men med jentene heiende fra hotellbalkongen langs fairwayen, kunne vi dy oss fra å dra frem storslegga for å levere et par lekre driver på den lille fairway-fliken foran greenen. Landingsområdet lå skvist inne mellom vann på tvers og fra venstre, og hotellets OB-grense på tvers fra høyre. Vi hadde ikke mye mojo igjen da vi begge landet OB inne på noen av hotellnaboenes terrasser. Heldigvis var jentene stadig like imponert.

Gourmetmat fra lokale råvarer

Over middagen på hotellrestuaranten “Hul 19” hadde jentene masse å fortelle om dagens opplevelser med blant annet padeltennis, bading, badminton og bowling.

Vi gutta, på vår side, ivret etter å fortelle om alle de utrolige golfslagene vi hadde hatt ute på banen den dagen. Men heldigvis for jentene kom vi aldri så langt. For da smaken av de perfekt forberedte lokale råvarene på gourmet-tallerkenene foran oss løftet oss opp i den syvende danske smakshimmelen, ble fascinasjonen av den nydelige maten det eneste vi konverserte om resten av den kvelden.

Dag 2: New Course

Neste morgen glimtet de voksne til med en tur på gymmen før frokost. De splitter nye og moderne treningsapparatene var akkurat den motivasjonen vi trengte for en etterlengtet treningsøkt.

Så var det New Course sin tur.

De fleste vil nok si at New Course er den mest utfordrende av de to golfbanene på HimmerLand. Banen er i hvert fall mye lenger og mer kupert, der den brer seg ut mot det røffe åkerlandskapet.

Proffene på Europatouren har knivet om “Made in Himmerland”-tittelen på New Course flere ganger.

Mange velger å leie golfbil når de spiller New Course. Det gjorde vi og. Og som alt annet på HimmerLand var også golfbilene av den splitter nye moderne typen. Veldig behagelige å kjøre.

Spillet denne gangen var ikke så mye å snakke om. Men når det gjelder naturopplevelse var det allikevel en helt fantastisk tur.

Utflukt til Løgstør

Etter golfen tok vi en liten kjøretur til den koselige kystbyen Løgstør. Der vi nøt den vakre kanelen foran Limfjordsmuseet, imens barna hadde det super gøy med fisking av krabber, reker og småfisk. Selv ikke en plump ut i vannet fikk satt en demper på den gleden.

Toppen av det hele ble allikevel middagen på Restaurant Kanalfogedens Køkken. Nok en gang ble vi helt satt ut av begeistring for smaken fra alle de ferske og gode lokale råvarene på middagstallerkenene. Vi bestilte blant annet kalv og blåskjell, før vi rundet av med glitter- og blomstertoppede serveringer av panacotta, jordbærsorbet og sitronterte.

Vel tilbake på HimmerLand ble dagen avsluttet med minigolfturnering for hele familien. På minigolfbanen var alle på likefot. Det var gøy for de mindre erfarne golferne å endelig kunne vinne litt over de mer erfarne.

Noe for alle

Alt i alt ble turen til HimmerLand en meget vellykket familieferie. Først og fremst hadde vi det masse gøy, vi fikk spilt masse golf, og maten var helt magisk.

Enten man vil spille golf, nyte de mange fasilitetene, eller bare slappe av, har HimmerLand noe for alle.

For større private arrangementer som jobbseminarer eller bryllup, kan man enten benytte hotellet eller leie villaen “Tee 15.” Villaen er et perfekt sted for større arrangementer og overnattinger. Den kombinerer komfort og eleganse, og gir en unik ramme for minneverdige opplevelser.

HimmerLand har et bredt utvalg av delikate og moderne møterom. Disse fasilitetene er ideelle for å holde effektive og profesjonelle møter i en inspirerende setting.

For større grupper som ønsker å bo litt mer privat fra selve hotellet finnes det også et leilighetskompleks rett ved siden av fotballbanen og idrettsanlegget. Dette kan fungere godt for større gruppesamlinger, som for eksempel en gruppetur for juniorer.