For en turnering danskene har fått til i Himmerland! For andre år på rad har rekordmange tilskuere strømmet til banen og resorten i den lille landsbyen Gatten, godt utenfor enhver urban sammenheng.
86.500 tilskuere, 3000 flere enn i fjor, fikk oppleve det meste. Fra ekstremt velorganisert og velordnet logistikk og turneringsledelse til intenst spennende avslutning samt et frieri midt ute på 16. green, det etterhvert berømte par-3-hullet Himmerland Hill. Se video nederst i saken.
Har rekruttert de riktige menneskene til de riktige posisjonene
— Ja, jeg tror at vi har vært flink til å få mange av de riktige menneskene på de riktige postene, sier klubbsjef og arrangrementssjef for Made in Denmark, Thomas Nielsen over et glass Ramlösa i klubbhusbaren.
Rundt ham koker det av funksjonærer som bare skal ha svar på et kort spørsmål samtidig som Nielsens walkie-talkie spruter ut beskjeder fra turneringens eneste fulltidsansatte, Jonas Nygård, som trenger å avklare noen praktiske spørsmål om et ankommende helikopter med en celeber gjest.
Midt oppi det hele svarer Nielsen på telefonen etter et kort jeg må bare ta denne. Intervjueren sitter som fjetret over at den 38 gamle tidligere proffspilleren klarer å opprettholde en så fullstendig ro.
— Vi har også vært dyktige til å outsource. Vi har leiet inn en konsulent som har bakgrunn fra å ta seg av det praktiske rundt store rockekonserter. Han kan logistikken rundt øl og mat og plassering av toaletter og å rute 90.000 mennesker ut og inn og fram og tilbake, sier Nielsen.
Til hjelp har Nielsen & co hver dag også 1200 frivillige funksjonærer til disposisjon, rekruttert fra golfklubber over hele Danmark.
— Ja, det er helt vilt hvor stor interessen for å være funksjonær her er. Det har strømmet inn henvendelser fra klubber over hele landet, slår Nielsen fast.
De 1200 gjør en fantastisk innsats, og håndterer de tusener på tusener av vandrende tilskuere på en måte vi ellers bare ser på de aller, aller største golfturneringene. Blant tilskuerne er det også en del norske. Men langt fra så mange som Thomas Nielsen skulle ønske seg.
— Norge er Himmerlands viktigste marked. Vi har flere tusen norske gjester i året, men kunne godt ønske oss flere under selve turneringen, sier han.
«Flere burde komme hit!»
Det syder ikke akkurat av norske tungemål i tilskuerhavet. Verken ved langbordene til de enorme ølteltene, eller ute på banen. Men etter Golferens høyst uoffisielle, og sikkert partiske, inntrykk av tilskuerhavet hører vi langt mer norsk enn svensk eller tysk, de to andre viktgste utenlandsmarkedene for Himmerland.
— Ja, dette er jo så gøy! Flere norske burde komme hit og overvære dette. Det er en helt fantastisk turnering! Med en helt utrolig stemning! utbryter Heidi Borgen nede ved 18. green. Her har tobarnsmoren fra Sørumsand benket seg i solen med mannen Tore og hans kompis, Kjell Salomonsen.
De tre gikk for et par siden sammen om å kjøpe et hus nede i landsbyen, og
har ikke angret på det. Selv om de innrømmer at det enkelte ganger kan være litt langt for helgebesøk. Med bil tar det ni timer hjem. Men fly fra Ålborg til Gardermoen tar bare tre kvarter, og det er dette alterativet trioen har valgt for Made in Denmark-turneringen.
Viktig for hele Norden
— Made in Denmark kan bli en så viktig turnering for hele Norden, mener klubbsjef Thomas Nielsen, og håper Himmerland- og Jysk-eier Lars Larsen pluss resten av styret allerede i høst bestemmer seg for om neste års turnering, den tredje i rekken, blir den siste eller om konseptet viderføres.
Sjansen for å gå videre er ganske stor, sier magefølelsen til Nielsen. Allerede turneringen i fjor, den første Made in Denmark, var en suksess også økonomisk. Riktignok ble ikke overskuddet mer enn 100.000 kroner av en omsetning på 35 millioner. Men Lars Larsen unngikk å måtte dekke opp et undeskudd, slik han har forpliktet seg til i kontrakten. Slikt teller.
— Det ville gjøre sponsorarbeidet for neste sesong så utrolig mye enklere, det er så vanskelig å jobbe med sponsorer med bare ett års horisont, forklarer Thomas Nielsen om sitt ønske om tidlig avklaring.
— Denne turneringen er så viktig med tanke på golfutviklingen og turneringene i hele Norden, mener Nielsen, og forklarer at nettopp det er hovedgrunnen til at Made in Denmark ikke bare er en europaturnering. I tillegg arrangeres eccoturneringen Made in Denmark Qualifier og challengeturneringen Made in Denmark Challenge.
Også det viser hvilken entreprenør- og gründerånd som står bak Made in Denmark. Og litt om hvordan dansk næringsliv tenker i forhold til norsk næringsliv. Noe de tre huseierne fra Sørumsand er helt enig i:
— Dansker har en enorm fokus på detaljene, mye mer enn vi har hjemme, slår de fast.
Begynner å bli en snakkis
Selv om Made in Denmark er en turneringene med fleste tilskuere på europatouren, er det fortsatt en liten turnering pengemessig selv om det er 14 milloner kroner i potten, hvorav 2,3 millioner kroner til vinneren.
Representanter for internasjonal presse Golferen snakket med mener imidlertid at det bare er et spørsmål om tid før flere av de alle størsre navnene kommer hit.
— Stemningen her er helt magisk, og bedre enn på mange av de største turneringene, mente én tv-kommentator vi slo av en prat med.
— Himmerland Hills (hull 16, red.anm.) er et spektakulært hull det allerede snakkes mye om internasjonalt, mente han, og la til at med de pengene de største stjernene allerede har tjent, så er opplevelser som den på Himmerland flere og flere av dem gjerne vil være en del av.
Til slutt var det lederen siden dag 1, David Horsey som stod igjen som Himmerlands triumfator. Med -13 tok engelskmannen sin fjerde europatour-seier, to slag foran et kobbel på fire spillere. Australieren Richard Green, som er medlem avMoss og Rygge GK, kom på delt sjetteplass med -10.