Norsk Golf reduserer fra åtte til seks utgaver i året, og sparer på den måten golfforbundets nyetablerte medieselskap for 2 millioner kroner. «Økonomi er ikke hovedmotivet,» bedyrer NGF.
innsparing-p--2-millioner-i-norsk-golf

REDUSERER MED 25 PROSENT: I 2014 reduseres antall utgaver av Norsk Golf fra åtte til seks. Det er mest for å være sikker på å komme i havn med prosjektet, sier Norges Golfforbund, og antyder at antallet utgivelser kan økes til åtte igjen allerede i 2015.

innsparing-p--2-millioner-i-norsk-golf

INVESTERE I DET REDAKSJONELLE PRODUKTET: Kommunikasjonsansvarlig Tom Gundersen i NGF sier at et eventuelt overskudd i Norsk Golf skal investeres i det redaksjonelle produktet på nett og papair.

Det første konkrete resultatet av at golfforbundet fra nyttår har overtatt produksjon og distribusjon av medlemsbladet Norsk Golf er en reduksjon i antallet papirutgaver med 25 prosent.

Når antallet utgivelser reduseres fra åtte til seks gir det årlige besparelser på anslagsvis 2 millioner kroner.

En halv million hentes på sparte trykkostnader, én million på sparte distribusjonskostnader og ytterligere en halv million på redaksjonelle kostnader.

Gjelder foreløpig bare 2014

— Reduksjonen i antall utgivelser har ikke med økonomi å gjøre, bedyrer NGFs ansvarlige for kommunikasjon, Tom Gundersen, overfor Golferen.no.

— Vi bestemte oss for seks utgivelser i 2014 fordi vi ville være sikker på å få det (Norsk Golf, red. anm.) i havn.

Gundersen presiserer derfor at det ikke er vedtatt å permanent redusere til seks årlige utgaver av Norsk Golf, og at det meget gjerne kan bli åtte utgaver igjen i 2015.

Netto 4 millioner på annonser

Golfforbundet har skrevet en eksklusiv annonsekontrakt med det svenske selskapet Traveas, som også har salgsansvaret for Svensk Golf på papir og nett.

I en pressemelding opplyser NGF at Traveas budsjetterer med et brutto annonsesalg på 5.5 millioner kroner for Norsk Golf på papir og nett inneværende år.

Fratrukket annonseakkvisitørenes provisjon sitter det nyetablerte NGF-selskapet Norsk Golf AS da igjen med rundt 4 millioner annonsekroner.

Blir det butikk?

Med 4 millioner i annonseinntekter og 9 millioner i abonnementsinntekter fra de omrking 65.000 husstandene som mottar Norsk Golf bør det bli mulig for Golfforbundet å gå i pluss med medieprosjektet allerede inneværende år.

Det vil koste rundt 1,5 million kroner å trykke seks utgaver av Norsk Golf, og det vil gå med 3 millioner til distribusjon samt rundt 4,5 million til stab og driftskostnader for øvrig.

Dersom regnestykket holder, vil det gi et pluss på fire millioner kroner.

— Jeg vil verken bekrefte eller avkrefte de tallene, sier Gundersen.

— Det er imidlertid ikke et mål for oss at Norsk Golf skal bli en melkeku for forbundet. Å tjene penger er ikke et fokus for NGF, det er derimot å øke og utvikle golfen i Norge.

Gundersen legger til at et eventuelt overskudd i Norsk Golf skal investeres i å skape et bedre redaksjonelt produkt på nett og papir.

Første utgave av Norsk Golf kommer i slutten av mars. Deretter blir det utgivelser i april, mai, juli, september og november.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.