Det første konkrete resultatet av at golfforbundet fra nyttår har overtatt produksjon og distribusjon av medlemsbladet Norsk Golf er en reduksjon i antallet papirutgaver med 25 prosent.
Når antallet utgivelser reduseres fra åtte til seks gir det årlige besparelser på anslagsvis 2 millioner kroner.
En halv million hentes på sparte trykkostnader, én million på sparte distribusjonskostnader og ytterligere en halv million på redaksjonelle kostnader.
Gjelder foreløpig bare 2014
— Reduksjonen i antall utgivelser har ikke med økonomi å gjøre, bedyrer NGFs ansvarlige for kommunikasjon, Tom Gundersen, overfor Golferen.no.
— Vi bestemte oss for seks utgivelser i 2014 fordi vi ville være sikker på å få det (Norsk Golf, red. anm.) i havn.
Gundersen presiserer derfor at det ikke er vedtatt å permanent redusere til seks årlige utgaver av Norsk Golf, og at det meget gjerne kan bli åtte utgaver igjen i 2015.
Netto 4 millioner på annonser
Golfforbundet har skrevet en eksklusiv annonsekontrakt med det svenske selskapet Traveas, som også har salgsansvaret for Svensk Golf på papir og nett.
I en pressemelding opplyser NGF at Traveas budsjetterer med et brutto annonsesalg på 5.5 millioner kroner for Norsk Golf på papir og nett inneværende år.
Fratrukket annonseakkvisitørenes provisjon sitter det nyetablerte NGF-selskapet Norsk Golf AS da igjen med rundt 4 millioner annonsekroner.
Blir det butikk?
Med 4 millioner i annonseinntekter og 9 millioner i abonnementsinntekter fra de omrking 65.000 husstandene som mottar Norsk Golf bør det bli mulig for Golfforbundet å gå i pluss med medieprosjektet allerede inneværende år.
Det vil koste rundt 1,5 million kroner å trykke seks utgaver av Norsk Golf, og det vil gå med 3 millioner til distribusjon samt rundt 4,5 million til stab og driftskostnader for øvrig.
Dersom regnestykket holder, vil det gi et pluss på fire millioner kroner.
— Jeg vil verken bekrefte eller avkrefte de tallene, sier Gundersen.
— Det er imidlertid ikke et mål for oss at Norsk Golf skal bli en melkeku for forbundet. Å tjene penger er ikke et fokus for NGF, det er derimot å øke og utvikle golfen i Norge.
Gundersen legger til at et eventuelt overskudd i Norsk Golf skal investeres i å skape et bedre redaksjonelt produkt på nett og papir.
Første utgave av Norsk Golf kommer i slutten av mars. Deretter blir det utgivelser i april, mai, juli, september og november.