Christian Nordtømme hevder norske golfklubbers mangelfulle nettløsninger gjør at klubbene lar det renne penger gjennom fingrene.
Nordtømme har lang fartstid fra Norsk Golf og Golferen.no, og driver nå det New York-baserte digitalbyrået Next Page International.
Analysen av norske golfklubbers nettsteder har Next Page utført på oppdrag fra Papaya, som står bak Golferen.no.
Flere tusen individuelle observasjoner er samlet inn og analysert.
De ulike testene er gjennomført med anerkjente analyseverktøy fra selskaper som Google og Yahoo.
Går glipp av muligheter
Resultatene av undersøkelsen var nedslående. Norske golfklubber er dårlig rustet til å benytte seg av mulighetene som finnes på nett.
— Selv om det er vanskeligere å skille seg ut i Google og på Facebook i 2014 enn i 2004, byr internett fortsatt på mange muligheter for gratis eller rimelig markedsføring, sier Nordtømme.
I tillegg til å ha lang erfaring med markedsføring på nett, har Nordtømme tidligere jobbet flere år i Norsk Golf og Golferen.no. Han mener klubbene går glipp av muligheter til å rekruttere nye spillere, engasjere eksisterende spillere, og tiltrekke seg nye gjester og medlemmer fra andre klubber.
Ikke tilpasset mobil
Som et eksempel trekker Nordtømme fram at kun 32 av over 160 norske golfklubber og -baner har nettsider som er tilpasset visning på mobil.
Ekspertene spår at 2014 er året da mer enn halvparten av all internett-trafikk vil foregå på mobiler og nettbrett.
Når det gjelder såkalte lokale søk – for eksempel et søk etter en lokal golfbane verdt å besøke – er den grensen passert for lengst.
— I beste fall betyr det at golfklubbene gjør det unødvendig vanskelig for folk å velge deres bane for en gjesterunde i ferien. I verste fall lar de penger slippe mellom fingrene sine, sier Nordtømme.
Langsomme og utdatert
Norske golfklubbers og golfbaners nettsteder er i tillegg langsommere enn det som er vanlig på internett.
I gjennomsnitt tok det seks sekunder å laste en norsk golfklubbs nettside, dobbelt så lang tid som det ekspertene anbefaler.
— Forskning viser at besøkende på en nettside har gjort seg opp en mening lenge før de har rukket å lese noe av informasjonen, sier Nordtømme.
— I løpet av de første to sekundene – i beste fall – har de bestemt seg for om de liker golfklubben eller ikke!
Enkelte sider brukte over 16 sekunder på hver sidevisning, noe som på andre nettsteder har vist seg å skremme bort inntil halvparten av de besøkende.
Det hjelper heller ikke om kvaliteten på design og innhold også er middelmådig, slik tilfellet er for mange klubber.
Ikke bare dårlig nytt
Rapporten har også målt den tekniske kvaliteten på nettsiden og synlighet i både søkemotorer og sosiale medier, og selv om det finnes hederlige unntak, så er det generelle nivået fryktelig lavt.
Men den dårlige kvaliteten er ikke bare dårlig nytt, om vi skal tro Nordtømme. Det byr også på gylne muligheter for dem som vil gripe dem.
— Nå er det noen få norske klubber som stikker av med all oppmerksomheten på nett, og selv ikke de klarer å benytte seg av mulighetene fullt ut, avslutter Christian Nordtømme i Next Page International.
Om en golfklubb nå bestemmer seg for å ta opp kampen om å bli Norges beste til å markedsføre seg på nett, så ligger altså ikke lista så høyt.
Det er med andre ord førstemann til mølla …
Last ned rapporten her: nextpage.no/golfrapport