Atle Øi (55) har tisligere jobbet som markedssjef i NGF. Foto: Privat

I dag åpnes OL i Rio, med tidenes mulighet til å markedsføre golf. Muligheten tas imidlertid ikke vare på av seg selv, påpeker Atle Øi.

Norsk golfsport har tidenes mulighet til å markedsføre seg. Tre deltakere med i OL, hvorav en med klare medaljemuligheter. I forkant har TV2 sendt en bra programserie om Suzann Pettersen.

DET KAN BLI MANGE ÅR TIL NESTE GANG NORGE STILLER MED SÅ GODE KORT.

Å smi mens jernet er varmt er et kjent uttrykk som bør passe her. Med andre ord: Tidenes mulighet til å markedsføre seg!

Kanskje står forbund og klubber klare med  rekrutteringskampanjer og ressurser til å ta i mot nye medlemmer. Det er å håpe, for det byr seg neppe noen bedre anledning de nærmeste fire årene.

Jeg har ikke sett at det er brukt mye markedsmuskler så langt i sesongen, og håper det skyldes at pengene er spart til august og september. Av erfaring er jeg redd markedsføring også i år har blitt en salderingspost, men det er ennå ikke for sent. I en idrett med en ekstremt stor andel faste kostnader er dekningsbidraget eksepsjonelt høyt på hvert nye medlem. Pengene fra nye medlemmer havner i stor grad på bunnlinjen.

I landbruket sår man på våren og høster på høsten. I det korte tidsvinduet golfsporten nå står overfor er det motsatt. Nå bør det sås med markedsinnsats på høsten, og høste medlemskontingenter til våren.

Skulle trenden med synkende medlemstall holde seg, nytter ikke å klage dersom det ikke ble satset når muligheten bød seg. Muligheten er nå i august og september!


Kommentar fra Norges Golfforbund

Kommunikasjonsansvarlig Tom Rosenvinge i NGF har i en epost følgende kommentar til Atle Øis debattinnlegg:

— Vi har satt av mere midler til markedsføring i høst enn tidligere år, og vil ha en beredskap slik at vi kan utnytte de mulighetene som kommer.