Erik Mikalsen er sjef i Canon Norge, som sponser norsk golf med millionbeløp. Han mener golfforbundet kunne gjort mer for å få golf fram i lyset.
sponsor-kritisk-til-ngfs-kommunikasjon

GOLF VIKTIG ARENA: Golf er en viktig arena for kundepleie i Canon Norge, forteller administrerende direktør Erik Mikalsen. Men skulle gjerne sett at golfforbundet gjorde mer for å utbre sporten. Her foran 18. green på Miklagard, der Melissa Reid, Søren Hansen og Sam Torrance spiller siste hull i sin oppvisning i Canon Pro Series.

— Jeg håper golfen vokser. Sporter som ski, sykkel og løping har opplevd et sterkt oppsving de siste årene, sier administrerende direktør Erik Mikalsen i Canon Norge til Golferen.no.

&#151 Og det er veldig bra. Men dette går i sykluser, og jeg skulle gjerne sett at Norges Golfforbund ville gjøre mer.

Vi sitter på terrassen til Miklagard Golf, der Sam Torrance, Melissa Reid og Søren Hansen akkurat har slått ut på sin oppvisningsmatch under den årvisse Canon Pro Series-turneringen.

Golfentusiasten fra Tomter i Østfold kaster noen lengtende blikk utover golfbanen, der et 70-tall Canon-gjester følger med de tre stjernene på deres oppvisningsmatch over fire hull.

Men Mikalsen bedyrer at han er mer enn komfortabel med å heller slå av en prat med Golferen.no. Og at han med en handicap på 6,7 uansett føler seg litt rusten i forhold til de årene der handicapen beveget seg rundt 4-streken.

Rundt en million kroner i året

Det japanske storkonsernets norske datterselskap har sponsorkontrakter med flere klubber, har jobbet mot golfmiljøet i rundt 20 år, og bruker cirka en million kroner i året på sitt golfengasjement.

Det begynte med oppvisningsmatchen til Severiano Ballesteros på Bogstad midt på 90-tallet, og har fortsatt med Canon Pro Series på Miklagard siden tidlig 2000-tall.

I løpet av disse årene har mange verdensstjerner kastet glans over invitasjonsturneringen. Med Bernhard Langer, Ian Woosnam, Colin Montgomerie, og i år altså Sam Torrance, i fremste rekke,.

Mikalsen mener Canon Pro Series er en fantastisk mulighet for konsernet å etablere tettere kontakt med kundene, både innen privat og offentlig sektor.

— Det vanskelige er at for få spiller golf. Jeg skulle gjerne sett flere på golfbanen. Det er veldig viktig å være sammen i fire timer, men også begrensende: For at vi skal invitere kunder på golfbanen, så er det jo en forutsetning at du spiller golf, sier Mikalsen.

Golfforbundet har et ansvar

— Golfforbundet har et ansvar for å få golf fram i lyset, ikke sitte å vente på at den neste golfboomen kommer av seg selv, mener Canon-sjefen.

Ski, sykling og løping har hatt en voldsom vekst det sist tiåret, og Mikalsen mener golfforbundet må sitte på en hel del fakta det er viktig å få ut.

— Jeg vet ikke i hvilken grad forbundet jobber med en kommunikasjonsplan som skal bygge merkevaren . Men de må ha en robust plan, ikke bare komme med små drypp. Det er synd ikke golfen kommer mer fram i lyset, mener Erik Mikalsen.

Mikalsen gjentar mange av de samme bekymringene om NGFs kommunikasjonsarbeid som kommentator Atle Øi har kommet med her på Golferen.no.

— Vi kan sikkert gjøre mye mer, og vi har flere tiltak på gang, men ressursene vil alltid være begrensende, svarer kommunikasjonsansvarlig Tom Rosenvinge i Norges Golfforbund.

Les Atle Øi: Golf en godt bevart hemmelighet

(Golfforbundet har fått mulighet til å kommentere Atle Øis kronikker, men har ikke ønsket å benytte seg av muligheten.)

Ingen aktivitet for gamle menn

— I samfunnet burde folk (flest) snakket om golf som en flott arena for mosjon, ikke som nå, som en aktivitet for gamle menn, mener Erik Mikalsen.

— Men, folk flest trenger kanskje enda mer mosjon. Vi trener generelt mye i Norge, men mosjonerer kanskje for lite, filosofer han.

På dette punktet får Canon-sjefen helhjertet støtte fra golfforbundet.

— Golfens helseverdi har stått på agendaen til NGF i mange år. Allerede i 2009 startet vi arbeidet med å sammenfatte internasjonal forskning på området. Golf og helse er også implementert i Golf-Norges virksomhetsplan, og det jobbes kontinuerlig med temaet, sier Tom Rosenvinge.

Rosenvinge mener også at golf er langt mer synlig i media enn det de fleste kanskje er klar over.

— I vår medieovervåkning ser vi ukentlig gode lokale eksempler på at golf er helsefremmende. Vi skulle gjerne hatt flere saker også i riksdekkende medier, men nåløyet er dessverre trangt, påpeker Rosenvinge.

Pris har blitt et argument for golf

Erik Mikalsen mener at vi golfere må slutte å gå rundt og tro at golf er en dyr idrett.

— Pris er nesten blitt et argument for golf. Før måtte vi forsvare prisen, men nå kan vi bruke den som argument!

— Det er nesten bare fotball og håndball som er like rimelig. Idretter som sykling, langrenn og alpint fremstår trolig som mer kostbare. Jeg har barn som driver langrenn, og det hadde vært rimeligere å hatt dem på golfbanen! slår Erik Mikalsen fast. Og det med ettertrykk …

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.