Golfjournalisten James Colgan rapporterer fra Golf at Tiger Woods’ debut i The Golf League (TGL), en simulatorgolf-liga, viste seg å være en seermagnet. Tross tap for sitt lag, Jupiter Links GC, mot LAGC, trakk Woods’ opptreden litt over 1 million gjennomsnittlige seere på ESPN. Seertallene økte med 9% fra ligaens åpning i forrige uke, og høydepunktet var 1,1 million seere rett før kampslutt mellom 20:30 og 20:45 ET. Dette viser at det var et lurt trekk av TGLs grunnlegger, Mike McCarley, å satse på at fans ville tune inn for å se Woods’ konkurrere, uavhengig av golfens format.

Kombinasjonen av seertall og Woods’ deltakelse har ført til to uker med positive TV-nyheter for den nye ligaen, som har trengt denne momentum for å få opp dampen. TGL siktet mot en million seere i uke 2, spesielt etter å ha utelatt Woods fra ligaens åpningskamp og gjennomført forventet reklame under ESPNs NFL Wild Card-utsendelse som ble sendt på mandag.

Likevel, med en million gjennomsnittlige seere, er TGL langt fra å være en “knallsuksess” sammenlignet med golfmedia etter uke 1, men det viser at ligaen når forsiktige viewership-mål gjennom de første to ukene, en stor tidlig seier. Ligaen har nå overvunnet en stor tidlig utfordring for enhver ny sportsfranchise: å levere påfølgende uker med seerskapsgevinster.

Nå blir utfordringen for TGL å vokse eller i det minste opprettholde seerskapet etter at nyhetens interesse har bleknet og spenningen fra Woods’ debut er brukt opp. Selv om svarene på de mer eksistensielle publikumsspørsmålene forblir utenfor TGLs kontroll, må noen viktige problemer løses på kort sikt, inkludert ujevne konkurranser og bekymringer om nøyaktigheten til ligaens gigantiske simulator.

​Les hele saken på: Read More