Fila Korea, Ltd. er eier både av Fila-varemerket worldwide og Mirae Asset Private Equity, det største private fondsselskapet i Korea.
Når Fila nå overtar Acushnet Company får de også et av verdens største golfselskap, med en omsetning på 6,6 milliarder kroner i fjor, i porteføljen.
Selskapets viktigste merke er Titleist, verdens største innen golfballer og også en av lederne innen golfkøller. Dessuten inngår FootJoy med sko, hansker og golftøy.
«Det beste som kunne skje»
Titleist- og FootJoy-distributør Morten Erichsen i SMD Holding AS er svært fornøyd med fredagens nyhet.
– For oss er dette det beste som kunne skje, sier han.
– Salget betyr at Accushnet fortsetter som et eget golfselskap, som gir forutsigbarhet, fortsetter Erichsen.
Acushnet har forvaltet to av golfens største merker i årtier, og har hatt lengst vedvarende suksess blant golfprodusentene.
Etter salget vil altså Acushnet fortsette som et selvstendig selskap med forskjellig ledelse enn Fila Korea, og fortsatt med sitt worldwide hovedkontor i Fairhaven, Massachusetts.
Acushnet Company har en historie med suksessrik vekst og utvikling.
Golfdivisjonen ble dannet i 1932, og den første Titleist golfballen kom på markedet i 1935. Fortune Brands kjøpte Acushnet Company i 1976, og Acushnet kjøpte FootJoy i 1985.
Acushnets neto salg i 1975 var 280 millioner kroner, som har vokst med 20-gangen over de siste 25 årene.
Titleist golfballer har vært markedsleder i over seksti år.
– Vi er stolt og glad over at Fortune Brands har bidratt til veksten vår gjennom de siste 35 årene, sier Acushnet-sjef Wally Uihlein, som fortsetter i jobben også etter oppkjøpet.
Fila ble etablert i Italia i 1911, og deres joggesko og kolleksjon av sportsstøy distribueres worldwide.
Salget avhenger av at visse kriteria blir møtt, blant annet fra myndighetene. Transaksjonen ventes avsluttet i løpet av sommeren.
Etter det Golferen.no kjenner til skal salgssummen ligge på drøyt 7 milliarder kroner.