Cobra sammenligner sin nye King F9 Speedback-driver med en sportsbil. Som har både spoileren og bilens bredeste punkt plassert høyt for lavest mulig luftmotstand.
For at ikke en høy midje skal øke driverens tyngdepunkt, som vil føre til mer spinn og kortere slag, har Cobra-ingeniørene plassert wolfram-vekter langt ned og langt bak i King F9 Speedbacks køllehode.
Slagflaten er et såkalt CNC Precision Milled Face (altså frest), som har en trampoline-effekt som ligger helt opp mot grensen av det tillatte. Det idelle treffpunktet, sweetspot-en, er ikke rund, men elliptisk. Den går på skrått fra lav hæl til høy tå «fordi det er der golfere treffer», som Cobra konstaterer i sin pressemelding.
Kronen, altså køllens toppplate, er i kullfiber, såkalt Carbon Wrap Crown. Den er nyutviklet, og ligger ikke bare som et lokk, men også bøyet ned rundt kanten.
Cobra KING F9 Speedback-driveren får en anbefalt utpris på 4499 kroner, og skal være i handelen 18. januar 2019.
En hel familie nye King F9 Speedback
King F9 Speedback kommer også med en serie hybrider og fairwaywooder samt jernkøller, som også kommer i handelen 18. januar.
Fairwaykøllene har den samme freste CNC-slagflaten som driverne, og har også fått overført en rekke andre av storebrorens nyheter og egenskaper.
Både hybridene og fairwaykøllene har Cobras patenterte Baffler Rails, som senker tyngdepunktet og gjør at køllene glir lettere gjennom gresset. Prisene er oppgitt til 2799 kroner for fairway-woodene og 2199 kroner for hybridene.
Cobra King F9 Speedback-jernkøllene kommer i herre og dame, og skal være mer tilgivende og lettslåtte samt gi lengre slag, enn noen gang tidligere fra Cobra. De har fått en ny såle som glir lettere gjennom gresset mens køllehodet er blitt lengre og smalere enn tidligere. Prisene oppgis til 6999 kroner for seks køller med stålskaft, 1000 kroner mer om du ønsker lettere grafittskaft.