Det svenske moteselskapet J.Lindeberg må ha hjelp for å komme over kneiken med underskudd og stadige konflikter.
lindeberg-m--ha-hjelp

JESPER PARNEVIK: Har gitt klærne til Lindeberg et ansikt.

Se også:

  • J.Lindeberg hjemmeside

    Gründeren Johan Lindeberg skaffet seg et navn i motebransjen som en av nøkkelpersonene i Diesel.

    Da han startet sitt eget selskap i 1996, var det ikke minst golfmotene som fikk en renessanse med den svenske designerens inntreden.

    Jesper Parnevik var blant frontfigurene den første tiden, og Parnevik har også vært tungt inne på eiersiden.

    Nå trår den svenske finansmannen Robert Weil til og legger 70 millioner svenske kroner på bordet for å få skikk på selskapet, skriver Dagens Næringsliv torsdag.

    Gjennom selskapet Proventus får Weil 35 prosent av aksjene i J.Lindeberg. I tillegg får han 80 prosent av stemmene, og har dermed bukten og begge endene i den videre utviklingen.

    J.Lindebergs kolleksjoner er å finne i 25 land, og omsetningen har passert 320 millioner norske kroner.

    Det er langt fra sikkert at pengene fra Proventus blir den siste kapitalinnsprøytningen i selskapet.

    – Skal vi på lang sikt utvikle J.Lindeberg til et internasjonalt varemerke, kan det sikkert være behov for ytterligere kapital, sier Proventus-sjefen Daniel Sachs til den svenske avisen Dagens Industri.

    Johan Lindeberg blir fortsatt en viktig brikke i selskapet.

    Han blir sittende i styret og får en posisjon som frittstående kreativ sjef, i følge Dagens Næringsliv.

    I Norge omsatte J.Lindeberg for 39 millioner kroner i 2005.

  • Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.