Hva er stordata, og hvordan bruker nettcasino informasjonen de får inn om deg? Her får du en forklaring på hvordan stordata forbedrer brukeropplevelsen din.
Stordatas rolle innen spillutvikling og brukeropplevelse på online casino
Hva er stordata, og hvordan har dette påvirket casinobransjen på nett? Å finne struktur i data var en krevende prosess før i tiden. Men takket være moderne programvare, kan alle online bransjer forbedre sin tjeneste og brukeropplevelse ved hjelp av stordata.
Ved å innhente data på alt av brukeradferd, spill, nettsider og app, har casino som casino online alt de trenger for å gjøre brukeropplevelsen enda bedre. I tillegg spiller innsamling av data en viktig rolle innen sikkerhet og rettferdig spill. Her skal vi se nærmere på hva stordata er, og hvordan disse dataene brukes.
Hva er Stordata?
Stordata er en metode for å samle inn store mengder data fra selskaper og organisasjoner for å forbedre og videreutvikle systemer. Disse datamengdene kan deles inn i to hovedkategorier:
- Strukturert data
- Ustrukturert data
Den enkleste formen er strukturert data som organiseres i oversiktlige tabeller, og egner seg godt for enkel søking og analyse. Dette kan for eksempel være statistikker, tall og regnskap som kommer inn til bedriften via elektroniske kanaler og programvare.
Ustrukturert data mangler en klar struktur og omfatter ting som tekst, bilder og lyd, og krever mer avanserte metoder for analyse.
Casinospill som spilleautomater og videospill havner noe mellom disse to kategoriene som “nesten ustrukturert data”. Mye av informasjonen kan komme i forståelige tabeller, som innsatser, inn og utlogging, mens feil og glipper kan komme som ustrukturert.
I hvilke sammenheng bruker nettcasino stordata
Det er 5 viktige bruksområder for spillbransjen på nett når det gjelder innsamling og bruk av stordata. Enkelte ting er for å trygge spillerne og skape en bedre brukeropplevelse, mens andre er sikkerhetstiltak for å sørge for mer bærekraftig drift og å hindre juks. Her skal vi se nærmere på de viktigste bruksområdene for stordata:
1. Optimaliserer spillopplevelsen
En av de positive utviklingen med at casino benytter seg av stordata er å forbedre brukeropplevelsen på spillene. Kanskje du har lagt merke til at spillene du brukte for noen år siden har i dag en bedre tilpasset oppløsing på mobilen? Eller kanskje du har merket at funksjonene i spillet har blitt vesentlig forbedret? Takket være informasjonen som spillutviklere får ut ifra spillemønster og feilmeldinger som kommer inn, kan denne informasjonen hjelpe dem med å forbedre funksjoner, layout og den generelle spillopplevelsen.
2. Analysere kundetilfredshet
Ved å innsamle data om spillere kan et casino vite mye om hvor fornøyde spillerne er med casinoet. Dette er de viktigste tingene som analyseres:
Besøksfrekvens: Kommer spillerne ofte tilbake, eller åpner en konto og deretter kommer aldri tilbake? Slike ting kan gi en indikasjon på at casinoet er nødt til å endre på for eksempel bonuser, spillutvalg, kundeservice, eller andre indikatorer. For eksempel om det er mange kunder som aldri kommer tilbake etter henvendelser til kundesenteret, er dette et tegn på at de må rydde opp i kundeservicen.
Spillproblemer: De kan analysere spillernes adferd og sørge for at spillopplevelsen forbedres over tid. Om spillet henger eller kutter i løpet av spillsesjoner til kunder, kan stodata fange opp slike ting og “varsle” casinoet eller spillutvikleren om at her er det problemer som må fikses.
3. Forbedre spillutvalget
Det er veldig viktig for et casino å være oppdatert på spillfronten. Om ikke, går kundene til konkurrentene. Ved å analysere stordata kan et casino se på hvilke spill som kunder foretrekker.
Dette kan være for eksempel spesielle bonusfunksjoner de liker, spilleoppsett eller et bestemt tema. Du har sikkert sett at det er mer enn nok spilleautomater der ute med tema fra egyptisk mytologi eller greske guder?
En eller annen analyseekspert har vel sett at folk liker dette. Ved å analysere markedstrender kan casino og spillutviklere holde seg oppdatert på hva spillere er ute etter, og sørge for en mer underholdende opplevelse.
4. Sjekke spillere for juks
Stordata kan måle alle aktiviteter du gjør på spillene. For eksempel kan de se hvor store innsatsen du gjør, om du har en spesiell frekvens på dette, og om du benytter deg av feil i spillet.
I vilkår og betingelser på online casino står det ofte at spillere har plikt til å rapportere feil i spill. Om ikke kan eventuelle gevinster bli fratrukket spillerkontoen.
Derfor er det veldig viktig at casinoene samler inn spillinformasjon fra sine medlemmer, for å sikre at gevinstene ikke kom inn av en “glipp” i koden eller andre feil som kan oppstå på for eksempel spilleautomater eller bordspill.
5. Spore trafikk og land
Hvor kommer kundene fra, og hvor er vi mest populær? Dette er viktige data for et casino for å befeste seg i markedet. Da vet casinoet mer om hvilke typer bonuser de skal satse på, og hvilke spill som er mest populær i forskjellige regioner.
For eksempel er spilleautomater fra Play’n Go og Pragmatic Play veldig populært i Norge, og du har sikkert sett at de fleste casino som er oversatt til norsk tilbyr spill fra disse spillutviklerne.
Et casino som har hovedmarked i USA derimot, har nok andre typer spill og utviklere de satser på. Derfor er det viktig for et casino å holde styr på hvor de fleste kundene deres kommer fra for å tilrettelegge tjenestene.
Oppsummering
Det kan være forskjellige meninger om innsamling av stordata er positivt eller negativt. De fleste spillere vil nok synes at dette er helt greit, i og med at dataen skal først og fremst forbedre brukeropplevelsen. Men mange er nok redde for at disse dataene kan bli misbrukt eller solgt til tredjeparter, og dette er det god grunn til. Men et trygt lisensiert casino ville nok aldri risikere lisensen din på å selge unna informasjon om sine kunder.