I begynnelsen av mai inviterte Golferen-redaksjonen Norges golfklubber til å bli med og kjempe om Golferen Hospitality Awards, som den mest kundevennlige golfklubben 2014.
Det var gratis for golfklubbene å være med i kåringen, og oppslutningen var stor, ikke minst fra de store klubbene på Østlandet.
Ved gjennomgangen av forslagene pekte én klubb seg ut som soleklar vinner, mens det var større konkurranse om å bli blant de fem øvrige nominerte.
Det handler om opplevelse
Tyrifjords daglig leder, skotten Derek Crawford, er ikke i tvil: Klubben må levere et produkt som gjesten føler er vel verdt pengene:
— Added value er alt! For vi kan ikke gjøre som dagligvarebransjen eller flybransjen og sette de gode tilbudene i store stabler.
— I en golfklubb kan vi jo ikke være like fleksible med produksjonen … det er ikke mulig for oss å selge mengder av klokken 11-starttider en lørdag eller søndag, forklarer Crawford.
I stedet handler det om å diversifisere tilbudene og gi tilleggsopplevelser som gjør at gjestespillerne kommer tilbake gang etter gang.
— Og etter å ha jobbet med added value i flere år, har jeg en liten hemmelighet å avsløre: Markedet er ikke så prisfølsomt som mange tror … det er ikke bare pris som teller, avslutter Derek Crawford, og takker for prisen.
Derfor vant Tyrifjord GK
— Fleksibel prising fra kr. 350 per runde
— 3-pakning med Callaway-baller til alle greenfee-spillere
— Greenfee-spillere er med i trekningen om rundt 20 gratis greenfee per måned
— Gratis greenfee på fødselsdagen
— En hel starttid (fire spillere) gis bort hver måned
— Trekning av reisepremier, for eksempel trekkes det i mai en golfreise til Skottland
— Åpne klubbturneringer, for eksempel kan par delta i Fancourt Mixed-serien den siste søndagen hver måned og vinne en ukes opphold og golf på vakre Fancourt i Sør Afrika.
— Åpne individuelle slagspillturneringer
— Regnsjekk i juli; begynner det å regner under runden, får du en ny runde
— Gratis for junior i juli dersom junior spiller sammen med en betalende voksen i ballen.
— Få ny greenfee gratis dersom gruppen spiller banen på under 4 timer lørdag og søndag morgener i juli
De nominerte
Fem klubber ble nominert i tillegg til vinneren. Dette la panelet vekt på:
Gamle Fredrikstad Golfklubb: Rimelig greenfee banekvaliteten tatt i betraktning (kr. 300/400 hverdag/helg), klubbverter på banen tilbyr gratis kaffe og salg av kioskvarer, integrert nihulls pay&play-bane og footgolfbane.
Kongsberg Golfbane: Juli-greenfee på 225 kroner, inkludert gratis goodie-bag (greengaffel, markør og pegger), greenfee kr. 450 alle dager, ni hull halv pris, gratis spill på par-3-banen, golfbil kr. 199 med legeerklæring, kjører rundt på banen med kaffe når det er kaldt.
Skjeberg Golfklubb: Giveaways til greenfeespillere, Greenfee Surprise der spillere oppsøkes med overraskelser ute på banen (som «treffer du greenen får du gratis lunsj etter runden»), salg av rimeligere greenfee i 5- og 10-pakninger (fra kr. 250 pr. runde).
Sorknes Golfklubb: Døgnåpen greenfee-service, gode golfpakketilbud fra kr. 695 for overnatting, frokost og greenfee, hverdagsgreenfee (kr. 350) gjelder for hele dagen.
Bærum Golfklubb: Fri greenfee ved hvert fjerde besøk.
Hvor viktig er kundeopplevelsen når du drar til andre baner? Bruk kommentarfeltet under, si din mening på Golferen.no sin facebookside eller delta i diskusjonen hos vår samarbeidspartner Golfsnakk.no.
Se også: Vinnerens hjemmeside