Drammen Golfbane var den første norske banen som virkelig satset på golfbiler. Nå har de oppgradert bilparken til biler med GPS. Det gjør Skoger-banen svært attraktiv å besøke.
i-drammen-er-golf-en-bilsport

MANNEN MED BILPARKEN: Daglig leder Kristoffer Steen kan friste golferne med 20 nye, kjappe og komfortable golfbiler med GPS. KLIKK PÅ BILDENE FOR Å SE STØRRE VERSJONER.

i-drammen-er-golf-en-bilsport

HØYDEFORSKJELLER: 18. utslag er ett av flere hull der du kan nyte at ballen flyr og flyr før den lander på fairwayen langt der nede.
i-drammen-er-golf-en-bilsport

241 METER TIL PINNEN: De nye golfbilene til Drammen GK er de eneste i landet utstyrt med avansert GPS. Her ser du både hvor langt det er igjen av hullet og avstanden til hindringer på veien.
i-drammen-er-golf-en-bilsport


i-drammen-er-golf-en-bilsport

FULL OVERSIKT: Fra administrasjonssystemet i resepsjonen gir GPS-systemet full oversikt over alle bilenes bevegelser på banen. KLIKK PÅ BILDENE FOR Å SE STØRRE VERSJONER.
i-drammen-er-golf-en-bilsport

MORSOMME. VELPLEIDE HULL: Drammen Golfbane byr på en rekke flotte hull. Og med nye golfbiler er det blitt enklere å komme seg rundt banen.
i-drammen-er-golf-en-bilsport

FREDELIG: Drammen Golfbane ligger i et jordbrukslandskap der den høyeste lyden er klemtene fra bjellen på hull 13.
i-drammen-er-golf-en-bilsport

SKOG OG LAND: Hull 7 er hullet med den største høydeforskjellen. Her innspillet fra rundt 150 meter for dem som legger utslaget i nærheten av fairwaybunkeren på det 390 meter lange hullet.
i-drammen-er-golf-en-bilsport

HULL 10: Banens bakside åpner med det første av tre par-5-hull på de siste ni. Hullet bølger fram mot en opphøyet, romslig green.

i-drammen-er-golf-en-bilsport

EKSTRASERVICE? DET ER DRAMMEN, DET! Stigningen fra sjette green til sjuende utslag er så bratt og lang at det fast står en bil til fri avbenyttelse for spillerne opp til tee. På vei nedover sjuende fairway setter de fra seg bilen igjen på samme sted.

Det var mange som rynket misbilligende på øyenbrynene over hvor tung Drammen Golfbane var å gå da den åpnet i 1998.

«Hvorfor i all verden er hullene lagt opp og ned, og ikke fram og tilbake, i skråningene,» var omkvedet.

— Jeg er egentlig ikke helt sikker, svarer dagens daglig leder, Kristoffer Steen, til Golferen.no.

— Men det kan være en forklaring at mange hull da ville fått svært skrå fairwayer.

I tillegg mener vi å huske at arkitekt Jeremy Turner i sin tid nevnte drenering som en forklaring på hullenes plassering i terrenget.

Spektakulær og fascinerende

At banen har kvaliteter utenom det vanlige er imidlertid uomtvistelig. Noe som sikkert er medvirkende til at klubben i mange år har vært blant de dominerende innen talentutvikling.

Med 20 nye, kjappe og stillegående GPS-biler til utleie kan heller ingen hevde at topografien er en hemsko.

Det topografien derimot gir er nydelige skuer over det bølgende jordbrukslandet i Søndre Buskerud og Nordre Vestfold.

Når høydeforskjellene stort sett går med spilleretningen får du dessuten mange ganger anledning til å nyte synet av utslag der ballen bare svever og svever.

Hang time kaller amerikanerne det. Et godt uttrykk, mener vi.

Betydelig investering

De 20 nye, elektriske Club Car-bilene leases over en periode på fire år. Steen vedgår at det er en betydelig investering.

— Det er kostbart, absolutt. Men vi forventer å tjene inn det hele både på utleie og på reklame på bilene.

— Vi hadde hatt 15 biler de siste ti årene, og som vi ønsket å bytte for et års tid siden. Og da burde vi gå over til elektrisk, syntes vi, forklarer Steen.

GPS-installasjonen i bilen er ikke bare en fordel for spillerne, som får alle avstander samt banekart, scorekort og beskjeder på skjermen.

— For oss er administrasjonsdelen uvurderlig, sier Steen, og demonstrerer på skjermen i resepsjonen.

&#151 Vi kan til enhver tid se hvor på banen de enkelte bilene befinner seg, og vi kan se ruten de har kjørt.

— Vi kan også definere soner der farten automatisk settes ned, som foran klubbhuset og ned de bratteste bakkene, samt soner der kjøring er forbudt.

Hvor kan jeg kjøre?

Kjøreforbudet gjelder nær greenene, men avstanden er forskjellig for hver green.

Uten skilting blir det imidlertid vanskelig å vite hvor man kan og ikke kan kjøre. Vi fikk heller ikke med oss at det var forhåndsvarsling på skjermen før vi kom inn i forbudssonene.

Og dermed mulighet for en viss irritasjon over en golfbil som plutselig stopper. Og bare kan rygges til den er ute av sonen igjen.

— Ja, vi har noen innkjøringsproblemer, medgir daglig leder.

— Men vi var forberedt på det, og ble advart om det av leverandøren.

Steen forsikrer imidlertid at det jobbes kontinuerlig med å finne et system som gir spillerne god informasjon om hvor det kan kjøres.

Aktive seniorer

Drammen Golfklubb har 1100 medlemmer, hvorav 700 er fullt betalende. Det er altså plass til flere.

Men tilbake til det med en bane som er tung å gå: Det betyr vel at klubben har forholdsvis få eldre medlemmer?

— Tvert i mot. Seniorgruppen er en av våre mest aktive grupper! forsikrer Steen.

Og legger til at de fleste seniorene foretrekker å gå banen framfor å leie bil.

For den store hop golfere, som ikke er så spreke som Drammens-seniorene, er imidlertid golfbanen i Skoger kanskje Norges beste arena for å kombinere golf- og bilsport.

Se også: Drammen GK hjemmeside

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.