Det var mange som rynket misbilligende på øyenbrynene over hvor tung Drammen Golfbane var å gå da den åpnet i 1998.
«Hvorfor i all verden er hullene lagt opp og ned, og ikke fram og tilbake, i skråningene,» var omkvedet.
— Jeg er egentlig ikke helt sikker, svarer dagens daglig leder, Kristoffer Steen, til Golferen.no.
— Men det kan være en forklaring at mange hull da ville fått svært skrå fairwayer.
I tillegg mener vi å huske at arkitekt Jeremy Turner i sin tid nevnte drenering som en forklaring på hullenes plassering i terrenget.
Spektakulær og fascinerende
At banen har kvaliteter utenom det vanlige er imidlertid uomtvistelig. Noe som sikkert er medvirkende til at klubben i mange år har vært blant de dominerende innen talentutvikling.
Med 20 nye, kjappe og stillegående GPS-biler til utleie kan heller ingen hevde at topografien er en hemsko.
Det topografien derimot gir er nydelige skuer over det bølgende jordbrukslandet i Søndre Buskerud og Nordre Vestfold.
Når høydeforskjellene stort sett går med spilleretningen får du dessuten mange ganger anledning til å nyte synet av utslag der ballen bare svever og svever.
Hang time kaller amerikanerne det. Et godt uttrykk, mener vi.
Betydelig investering
De 20 nye, elektriske Club Car-bilene leases over en periode på fire år. Steen vedgår at det er en betydelig investering.
— Det er kostbart, absolutt. Men vi forventer å tjene inn det hele både på utleie og på reklame på bilene.
— Vi hadde hatt 15 biler de siste ti årene, og som vi ønsket å bytte for et års tid siden. Og da burde vi gå over til elektrisk, syntes vi, forklarer Steen.
GPS-installasjonen i bilen er ikke bare en fordel for spillerne, som får alle avstander samt banekart, scorekort og beskjeder på skjermen.
— For oss er administrasjonsdelen uvurderlig, sier Steen, og demonstrerer på skjermen i resepsjonen.
— Vi kan til enhver tid se hvor på banen de enkelte bilene befinner seg, og vi kan se ruten de har kjørt.
— Vi kan også definere soner der farten automatisk settes ned, som foran klubbhuset og ned de bratteste bakkene, samt soner der kjøring er forbudt.
Hvor kan jeg kjøre?
Kjøreforbudet gjelder nær greenene, men avstanden er forskjellig for hver green.
Uten skilting blir det imidlertid vanskelig å vite hvor man kan og ikke kan kjøre. Vi fikk heller ikke med oss at det var forhåndsvarsling på skjermen før vi kom inn i forbudssonene.
Og dermed mulighet for en viss irritasjon over en golfbil som plutselig stopper. Og bare kan rygges til den er ute av sonen igjen.
— Ja, vi har noen innkjøringsproblemer, medgir daglig leder.
— Men vi var forberedt på det, og ble advart om det av leverandøren.
Steen forsikrer imidlertid at det jobbes kontinuerlig med å finne et system som gir spillerne god informasjon om hvor det kan kjøres.
Aktive seniorer
Drammen Golfklubb har 1100 medlemmer, hvorav 700 er fullt betalende. Det er altså plass til flere.
Men tilbake til det med en bane som er tung å gå: Det betyr vel at klubben har forholdsvis få eldre medlemmer?
— Tvert i mot. Seniorgruppen er en av våre mest aktive grupper! forsikrer Steen.
Og legger til at de fleste seniorene foretrekker å gå banen framfor å leie bil.
For den store hop golfere, som ikke er så spreke som Drammens-seniorene, er imidlertid golfbanen i Skoger kanskje Norges beste arena for å kombinere golf- og bilsport.
Se også: Drammen GK hjemmeside