P4 har lang tradisjon med å bruke golf som markedskanal. Både som tittelsponsor for europaturneringen P4 Norwegian Masters og gjennom den profesjonelle turneringsserien P4 Tour, som hadde sin siste sesong i 2007.
Fra 2008 ble P4 Tour avløst av P4 Golfen, en turneringsserie med et så diametralt motsatt format som det nesten går an: Tomanns scramble for glade hackere.
Nå er det imidlertid slutt også for P4 Golfen. Men P4 skal fortsatt bruke golf i sin profilering, sies det fra Interspons-hold.
— P4 ønsker å kanalisere midler over til mer Business-to-Business-aktiviteter, sier promotor Fredrik Kracht i Interspons AS i en pressemelding.
Ingen ny, landsdekkende serie
Verken navn eller format på B2B-golfen fra P4 ønsker Kracht å si noe om da vi snakker med han på telefonen.
— Nei, det kan jeg ikke si noe konkret om ennå. Annet enn at P4 ønsker å fokusere på golf i business-to-business-sammenheng, men at det ikke kommer til å bli et landsdekkende tiltak.
Kracht synes det blir leit å legge ned P4 Golfen, som har vist jevn vekst gjennom fem år og rundt 3500 spillere i året på et 100-tall golfbaner.
— Vi kunne sikkert gått ut og funnet en ny hovedsponsor og kjørt videre med det, men vi kom til at vi heller ville legge ned serien, og fokusere mer på de nye ønskene til P4, avslutter Kracht.