Srixon er sterke på golfballer i mange land. Med markedslederskap i Frankrike som den europeiske fanen det japanske konsernet holder aller høyest.
Etter at den norske distributøren TWT Sport sist høst ble fusjonert med Chrisco Golf får imidlertid Srixon flere og større markedsmuskler også her til lands, og fra Chrisco-hold uttrykkes det høye håp for merket.
Rimelig utfordrer
Den nye Srixon UltiSoft kommer på markedet i Norge i april, og virker å være en rimeligere utfordrer til Callaway-nyheten Superhot 55.
Med en anbefalt utpris på 229 kroner dusinet prises Srixon UltiSoft hele 100 kroner lavere enn Callaway-varianten. Og det for en ball, som etter det vi kan lese ut av spesifikasjonene, stort sett har de samme egenskapene.
I pressemeldingen som følger lanseringen fortelles det at Srixons utviklingsavdeling har jobbet i to år med å skape det de mener er den mest avanserte todelte ballen på markedet.
UlitSoft henvender seg først og fremst til golfere med lav til middels svinghastighet, og som er oppatt av mye følelse på og rundt greenen.
Følelse, lengde og kontroll
Følelse, lengde og kontroll trekkes fram som de tre store egenskapene. Følelsen skapes av en ultra-lavkompresjonskjerne kalt Energetic Gradient Growth i kombinasjon med et mykt, tynt skall.
Kjernen bidrar også til mer lengde fra tee, høyere utgangsvinkel på ballen samt mindre spinn. Godt hjulpet av dimple-mønsteret, det samme vi kjenner fra storebror Srixon Z-Star, gjør det slagene lengre og rettere, i følge Srixon.
Kontrollen på og rundt green oppnås fordi det myke skallet gjør at det blir en brøkdel av et sekund lenger kontakt mellom ballen og køllens slagflate
— Vi har forhåndssolgt relativt bra av UltiSoft, så den blir å finne i de fleste velutstyrte pro-shoper, sier salgssjef Fredrik Lind i Chrisco Golf til Golferen.
Les mer: Srixon hjemmeside