— Jeg er her for å kjøpe mitt første golfsett, avslører Ane Aarre. Etter ett år med lånte golfkøller er 29-åringen fra Nordfjordeid blitt fullstendig bitt av golfbasillen.
Erlend Skåltveit fra Averøy, med sju år som golfspiller bak seg, er med som konsulent for, og kanskje sponsor av, Aarres første golfsett. Paret bor like ved Haga Golfklubb i Bærum, der leid spillerett vurderes byttet mot permanent medlemskap.
— Du kan si at jeg er mellom golfklubber, flirer 41 åringen.
«Morsomt for golfen!»
Aarre og Skåltveit er typiske representanter for de hundrevis av menneskene som er på Fornebu-senteret samtidig som Golferen denne formiddagen. På drivingrangen er alle golfleverandørene tilstede, og gjorde det lett å få testet de forskjellige merkene mot hverandre.
Aarre har notert stikkord på et A4-ark, og får help av Petter Rygg, daglig leder i Golfshopen.no, til å finne det golfsettet som best passer hennes spesifikasjoner.
Vestfoldingen, med golfbutikk i Tønsberg, på Fornebu og på internett, har hele dagen løpt fra den ene delen av den tettpakkede golfbutikken til den andre. Han gliser og er storfornøyd med innrykket av ivrige golfere.
— Dette er en skikkelig happening, og virkelig morsomt for golfen!, sier han om folkehavet som fyller den tidligere flyhangaren.
Artikkelen fortsetter under bildet
— Folk kommer til meg og sier de aldri har sett så mange biler på parkeringsplassen her noen gang, fortsetter Rygg, som i høst flyttet sin Oslo-butikk hit fra Alna.
Salgs-og demomesse
— Det handler om å gi gode deals. Derfor har vi hele tiden fokusert på at dette er en salgs- og demomesse, forklarer Rygg. Som skilter med rabatter både på årets nyheter innen golfutstyr og på tilbehør.
— Messerabatt på køllenyheter er jo de fleste vant med. Men vi har rabatt også på nyheter innen klær og sko. Folk kjøper som bare det, og i grunnen alt mulig: Køller, sko, klær, bager, baller, særlig baller, fortsetter vestfoldingen. Og løper videre til neste kunde, som gjerne vil ha litt råd og hjelp.
Også de av leverandørene Golferen slo av en prat med var strålende fornøyd med trøkket som var på og rundt de to etasjene med drivingrange.
— Ja, dette er skikkelig gøy! sier Callaway-sjef Marius Dahlen. Og får støtte av sin salgssjef for Norge, Henrik Spørck, som opplever jevnt og stort sig av kunder, som vil teste årets nyheter
Også Jon Anders Wahlund fra Chrisco Sport gliser fra øre til øre, og regner med at trykket av golfentusiaster vil holde seg oppe gjennom helgen.
— Været er jo perfekt for golfmesse, sier Wahlund, og kikker opp mot den sluddbefengte himmelen over det sentrale Østlandet. Med et smil som ikke blir mindre av at varselet sier at den visstnok skal være like grå fram til messen stenger søndag kveld klokken 18.